C ställer sig bakom Stefan Hannas uttalande om etiopiensvenskarna

OBS! Detta inlägg har inte granskats efter att det flyttats till vår nya webbplats. Det kan därför sakna bilder och se konstigt ut på vissa ställen.

JOURNALISTIK. [Uppdaterad] Att de två svenska journalisterna Johan Person och Martin Schibbye släppts efter 14 månader i etioptiskt fängelse har fått högern att gå i taket. Först var det kommunpolitikern Stefan Hanna som sa rätt barocka saker, och de flesta betraktade honom som en rätt marginell typ. Nu visar det sig att även Centerpartiets rättspolitiske talesperson instämmer och attackerar en ledartext i Aftonbladet från tidigare i veckan:

… längre ner skriver Anders Lindberg om att de båda har suttit 14 månader i fängelse för att de har gjort sitt jobb. Så är ju ändå inte fallet. De har suttit 14 månader i fängelse för att de bröt mot Etiopiens lagar.

Guess what. All fri journalistik bryter mot lagen i diktaturer. Att Stefan Hanna inte begriper detta är väl ingen förvånad över, men att en rättspolitisk talesperson inte förstår är lite märkligare.

Men vad är det då för lag de brutit mot? Anti-terroristlagstiftningen, visar det sig, som enligt Amnesty och Human Rights Watch är en lag för att trycka ner oppositionen:

Den etiopiska regeringen utnyttjar en vagt formulerad anti-terrrorlag för att krossa fredlig opposition, säger Rona Peligal, biträdande chef för Human Rights Watchs Afrikaavdelning.

Det är en lag ingen människa har någon moralisk skyldighet att följa. Och det är en direkt nödvändighet att bryta mot den om man ska kunna göra någon rapportering om förtrycket i det slutna landet. Johan Linander är rättspolitisk talesperon för Centerpartiet. Han för partiets talan i rättsfrågor. Det är lite oroväckande.

I övrigt har högern gått bananas: Socialförsäkringsutskottets ordförande Gunnar Axén spred på facebook igår nån slags upplysningskampanj om att Martin Schibbye är kommunist. Riksdagsledamoten Maria Abrahamsson var missnöjd över att en fiktiv socialdemokratisk regering inte gett samma hjälp till en fiktiv kristen journalist fängslad på Kuba. Hennes kollega Lars Beckman menar, precis som kommunalrådet Stefan Hanna, att Etiopiens lagar ska respekteras. Ska bli spännande att se om de tänker bete sig såhär när Dawit Isaak släpps också.

Uppdatering: I inlägget stod det tidigare att Erica Lejonroos, chef på moderata riksdagskansliet, ”gick ännu längre och spred ett inlägg från den rasistiska förtalssajten Avpixlat för att misskreditera journalisterna.” Hon förnekar nu att hon skulle ha gjort postningen och menar att hennes facebookkonto blivit hackat. Det kan alltså inte med säkerhet sägas att hon spridit inlägg från Avpixlat. Undertecknad ber om ursäkt för påståendet och ber om överseende med att det är omöjligt att veta att kontot tillfälligt kontrollerats av någon annan.

Liknande inlägg