”Nya Försäkringskassan” lanseras

OBS! Detta inlägg har inte granskats efter att det flyttats till vår nya webbplats. Det kan därför sakna bilder och se konstigt ut på vissa ställen.

ANSIKTSLYFT. I en reklamkampanj på svenska sidor som rör föräldraskap har Försäkringskassan lanserat en ny kampanj där de kallar sig ”Nya Försäkringskassan”. Den nya logotypen, som bla. syns på mama.nu, blimamma.se, alltombarn.se, familyliving.se och viforaldrar.se [Obs! Se uppdatering 3] har en slående likhet med ”Nya moderaternas” logotype, både till typsnitt och placering av ordet ”nya”. Detta sker samtidigt som ca 50 000 människor utförsäkras. Att Försäkringskassan inte förstår det extremt opassande i detta är otroligt. När det uppdagades på DN Debatt att de nya moderaternas sjukförsäkringsreform gjorde att svårt cancersjuka tvingades söka heltidsarbete fick de efteråt kritik för att just för att försöka täcka över problemen istället för att lösa dem. Problemen kvarstår även: För fem dagar sedan, den 16 mars, avslöjade Ekot att de snabba ändringarna i försöken att styra upp den krisartade situationen hade försatt sjukskrivna i ett absurt moment 22:

De utförsäkrade var tvungna att gå till Arbetsförmedlingen för att kunna få ersättning, men så fort de gjorde det ansågs de friska nog för att delta i programmet, och därmed också för friska för att få sjukpenning. Därför fick de också avslag om de hade ansökt om förlängd sjukpenning.

Efter avslöjandet gick socialförsäkringsminister Christina Husmark Pehrsson ut i Ekot och meddelade att sjukskrivna ju alltid kunde ”komplettera upp” sin förlorade ersättning med socialbidrag – trots att en sådan process inte är möjlig. För tre dagar sedan, den 18 mars, rapporterade Ekot att de sjuka som tvingats gå till arbetsförmedlingen fått sänkt ersättning, trots att motsatsen intygats.

Jag förstår att de naturligtvis är både upprörda och oroliga för framtiden. Man samtidigt är det så att vi behandlar alla oavsett om man har varit borta med sjukskrivning eller borta med arbetslöshetsersättning, sa arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin till Ekot.

Att efter allt detta, samtidigt som ca 50 000 människor håller på att utförsäkras, gå in och ändra logotypen till ”Nya Försäkringskassan” är ett hån mot alla drabbade. Det är något som borde göras av de som vill parodisera moderaterna och den lagstyrda försäkringskassans omänsklighet – inte av myndigheten själv. I detta läge vore det enda ansvarsfulla att försöka hjälpa de som slits mellan hopp och förtvivlan, som går en osäker och ofta absurd framtid bland byråkratiska processer, och som hela tiden ska prövas för fusk och lathet – istället för att rehabiliteras. Vem har gjort den här logotypen? Vem är ansvarig för hånet? Vem ville skratta Sveriges utförsäkrade i ansiktet?

— Uppdatering: Detta tycks inte endast vara en kampanj, utan en seriös lansering. Se här. Uppdatering 2: Kampanjen tycks komma från samma företag som Alliansen anlitade för att göra sin nu välkända logotyp: Garbergs. Uppdatering 3 [22/3]: Bannern är nu borta från mama.nu, alltombarn och family living. Den finns dock kvar på viforaldrar.se och blimamma.se. Uppdatering 4 [22/3]: Aftonbladet toppar med nyheten, glömmer dock att ange källa – precis som med klädkodsavslöjandet från början av månaden.

Liknande inlägg